O nás

Dětský lesní klub Chmýříčko je inspirovaný pedagogickým konceptem lesní mateřské školy a řídíme se mottem lesních školek “Neexistuje špatné počasí, pouze špatné oblečení”.

Lesní klub je zaměřený na předškolní vzdělávání dětí ve věku 2,5 – 6(7) let, tj. do zahájení povinné školní docházky. Stavíme přírodu a její ochranu do středu dětského světa a klademe důraz na citlivý a individuální přístup k dětem a podporu zdravého životního stylu. Během týdne se děti seznamují s angličtinou v anglickém klubu (1 x týdně 30 minut), mimo to v průběhu týdne anglická slovíčka s dětmi opakujeme.

Naším cílem je spokojené dítě, které může v podnětném a přirozeném prostředí, které mu okolní příroda ekocentra Prales nabízí, svobodně objevovat svět a učit se formou hry spolupráci, empatii a úctě k přírodě v bezpečně nastavených hranicích. Aktivity lesního klubu vycházejí z koloběhu roku v přírodě a začleňují ekologii a principy udržitelnosti do svých programů. Jsme přesvědčeni, že pravidelný pobyt dětí v přírodě spojený s pohybem na čerstvém vzduchu v raném předškolním věku přináší dětem klíčové výhody až do dospělosti, a to nejen z hlediska zdravotního, ale poskytuje dětem rané porozumění a ocenění životního prostředí. Děti vedeme k samostatnosti, k sebeobsluze, hygienickým návykům a zodpovědnosti za své chování.

Výhodou lesního klubu Chmýříčko je jeho zázemí, kterým je pohodlný a světlý prostor ve zrekonstruované budově ekocentra Prales se záchody, sprchou, šatnou i vybavenou kuchyní, a dále jeho krásné okolní prostředí, kterým je ekocentrum jako takové, stejně tak i okolní příroda. Máme vlastní zahradu s hřištěm, pěstujeme na záhoncích komunitní zahrady plodiny, učíme se pečovat o hospodářská zvířata ekocentra (slepice, kachny, ovce aj.), pečeme ve venkovní peci a za humny máme rozlehlý les s potůčkem, kam vyrážíme denně za dobrodružstvím. Dětem chceme dopřát dostatek volného pohybu. Vedeme děti k prožívání a pozorování proměn přírody v jednotlivých ročních obdobích.

V zázemí jíme příborem u stolečku, spíme v teplých postýlkách, učíme se o přírodě a zdravém životním stylu, hrajeme hry, posloucháme  příběhy, povídáme si o lidových zvycích, tvoříme z recyklovaných materiálů a díky vybavené kuchyni  se věnujeme společným kulinářským pokusům. S předškoláky se věnujeme předškolácké přípravce do školy.

Další stěžejní aktivitou naší školky je mezigenerační propojení dětí se seniory, jejichž vztah a setkávání je přínosem pro obě kategorie. Naše populace stárne a prohlubováním vztahu dětí se seniory na základě jejich vnitřní motivace dochází k sociálnímu učení, obohacování a budování vzájemné úcty.

Hlavní vize dětského lesního klubu Chmýříčko:

  1. Vzdělávání venku: Děti si hrají a poznávají svět alespoň část dne za každého počasí venku v přírodě, což podporuje jejich přirozenou touhu prozkoumávat, posiluje jejich imunitu, psychické i fyzické zdraví. Řídíme se mottem lesních školek: ,,Neexistuje špatné počasí, pouze špatné oblečení.” 
  2. Radost z pohybu: Trávit větší část dne venku v přírodě a zejména v pohybu rozvíjí motorické a fyzické dovednosti dětí, jejichž rozvoj je v předškolním věku stěžejní a je jim vlastní.
  3. Přístup založený na hře a vlastní zkušenosti: Učení probíhá přirozeně a neformálně prostřednictvím hry. Děti se učí různým dovednostem a poznatkům skrze osobní zkušenost a objevování. Díky hře zpracovávají tak své prožitky, rozvíjejí fantazii, kreativitu a paměť. Volná hra je prevencí duševního zdraví dítěte.
  4. Rozvoj osobní a sociální dovednosti: Náplní lesního klubu jsou mimo volnou hru také pravidelné ranní kruhy, skupinové aktivity a hry a na konci zhodnocení dne. Společně strávený čas podporuje sociální interakce a rozvoj sociálních dovedností dětí, které děti budou potřebovat následně při nástupu do školy. Záleží nám na tom, aby v dětech rostlo nejen sebevědomí a samostatnost, ale i týmový duch. 
  5. Navázání na koloběh roku v přírodě a lidové tradice: Děti se v Chmýříčku učí rozumět a budovat respekt k přírodě díky dennímu kontaktu s okolním prostředím lesa. Průvodkyně a průvodci předávají dětem poznatky o přírodních jevech a ročním koloběhu v přírodě. Slavnosti lesního klubu a rukodělné tvoření navazuje na lidové zvyky v průběhu roku.
  6. Důvěra: V celkové koncepci lesního klubu Chmýříčka je důležitá důvěra mezi rodiči, dětmi a průvodci. Rodiče se účastní slavností, mohou přijít na společného tvoření a setkávání.
  7. Individuální a partnerský přístup: Průvodci přistupují k dětem individuálně, partnersky a s empatií. 
  8. Předškolácká příprava: Předškoláci se pravidelně věnují předškolácké přípravce, která vychází z rámcového vzdělávacího plánu pro předškolní výchovu.
  9. Mezigenerační propojení: Díky setkávání a společným aktivitám (společné tvoření, zpívání, program čtecích babiček a dědečků aj.) se seniory se děti učí úctě, laskavosti, empatii a trpělivosti.